مهندسی و مشاوره برق ،تامین تجهیزات برق،اجرای پروژه های برقی،تابلو برق،ستینگ رله
مهندسی و مشاوره برق ،تامین تجهیزات برق،اجرای پروژه های برقی،تابلو برق،ستینگ رله

مهندسی و مشاوره برق ،تامین تجهیزات برق،اجرای پروژه های برقی،تابلو برق،ستینگ رله

برق قدرت

سوالاتی در مورد تابلوهای برق و پاسخهای آن ها

 1.  BUS- TIE را توضیح دهید؟

 

کلیدیست که بین دو باسبار قرار می گیرد.و وظایف زیر را  برعهده دارد.

 ·  قطع سریع هنگام خطا در هر طرف

 ·  کم کردن بار خروجیها از تاثیر تمامی جریانهای اتصال کوتاه  

 ·  change over  

 

 2.  فرق بین Auto transfer و  Auto changeover چیست؟

 

فرض کنیم یک پالایشگاه توانایی اتصال به دو منبع تغذیه را دارد.

در صورت قطع یکی از منابع، بریکر مربوطه قطع و پالایشگاه  توسط منبع دیگر برقدار می شود.در این حالت در یک مدت بسیار کوتاه در باس مربوطه بی برقی داریم. Auto changeover

حال اگر مجدداً منبع معیوب پس از رفع فالت برگردد، در یک زمان پس از سنکرونیزاسیون به باس مربوطه وصل شده و سپس منبع دوم  جدا می شود. و در واقع  Auto transfer رخ می دهد.

 

 3.  PDCS را توضیح دهید؟

سیستمی است که وظیفه کنترل و نظارت سیستم تولید و توزیع توان را بر عهده دارد و عملیاتی مانند:

 ·  مونیتورینگ  

 ·  ، راه اندازی مجدد موتورها،

 ·   ثبت رویدادها و اعلام خطاها با آلارم،  

 ·  ارتباط با سیستم DCS ،  

 ·    Load shedding و ... را بر عهده دارد.

 

 4.  Load shedding را توضیح دهید؟

 

سیستمی است که در مواقعی که اتفاقی برای سیستم قدرت پیش می آید، بارهای غیر ضروری را به ترتیب از شبکه جدا می کند.

در واقع قطع بارهای اضافی و کم اهمیت وقتی که میزان بار مصرفی بیشتر از توان تولیدی می شود.

 

 5.  تابلوهای Metal Clad را توضیح دهید؟

 

این تابلوها نوعی از تابلوهای Enclosed Metal هستند که در آنها، محفظه های مختلف از یکدیگر جدا شده اند. این امر باعث می شود تا اگر خطایی در یکی از محفظه ها روی دهد، این خطا به محفظه های دیگر انتقال پیدا نکند و سایر محفظه ها نیز تحت تأثیر آن آسیب ندیده و محفوظ می مانند.

یک تابلو Metal Clad به چهار بخش تقسیم می شود :

- محفظه باسبار

- محفظه سر کابل

- محفظه LV (کنترل) که تجهیزات اندازه گیری، حفاظتی و کنترلی در آن قرار می گیرند.

- محفظه کلید

 

 6.  انواع تست هایی که روی تابلوها انجام میشود را نام ببرید.(Fat & Sat)

آزمونهایی که بر روی تابلوها انجام می شوند عبارتند از:

1-آزمونهای ولتاژی شامل:

 ·   -آزمون ولتاژ ضربه  

 ·   آزمون ولتاژ  فرکانس صنعتی

2-آزمونهای افزایش دما

3-آزمونهای جریان کوتاه مدت شامل:

 ·   -برای کلیه مدارات اصلی  

 ·   -برای کلیه مدارات زمین

4-تطابق ظرفیت قطع و وصل

5-عملکرد مکانیکی اجزا

6-تطابق درجات حفاظت افراد در مقابل نزدیکی به قسمتهای برق دار

7-مقاوم بودم در برابر شرایط جوی و آب و هوایی

8- function test

9-تستهای مربوط به باسبارها

10-تست تمام تجهیزات داخلی

 

 

 7.  Inter trip  و  Inter lock را توضیح دهید؟

 

اینترتریپ می بایست بین تجهیزات مرتبط با هم فراهم گردد تا موارد خطا دار را بدرستی ایزوله کرده و به شرایطی قابل پیش بینی پس از عملکرد تجهیز حفاظتی درآورد.عملکرد هر کدام از رله های بوخهلتز،  overpressure / gas evolution در ترانسهای .4،6و 33 کیلوولت باید فیدر مربوطه را قطع کرده و بریکر مرتبط پایین دست را اینترتریپ نماید. در واقع باز شدن هر کدام از بریکرهای مدار فیدر به وسیله عملکرد سیستم حفاظتی یا باز شدن به صورت دستی بریکر وابسته پایین دست را نیز تریپ می دهد.!!

 

اینترلاک برای جلوگیری از عملکرد نادرست تجهیزات فراهم می گردد:

بریکرهای فیدر بایست به صورت الکتریکی با بریکرهای مرتبط پایین دست ، اینترلاک شوند.طوریکه اگر بریکر فیدر باز یا جدا شد، از بسته شدن بریکرهای پایین دست جلوگیری شود.

 

 8.  انواع حفاظتهای مورد استفاده در تابلوهای برق را توضیح دهید؟

بسته به نوع تابلو و باسبار آن دارد. حفاظت های اضافه ولتاژ، اضافه بار، ارت فالت، under voltage و...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد